Dobór śmigła
Dodane przez Administrator dnia Marzec 21 2009 16:06:04
Dobór śmigła jest bardzo ważnym elementem naszego hobby - chcemy uzyskać jak największy ciąg z zespołu napędowego. Z moich osobistych doświadczeń oraz doświadczeń kolegów wynika jedno - im większe śmigło tym ciąg większy, im większy skok przy tej samej średnicy tym prędkość modelu większa. Ważnym czynnikiem jest także rodzaj naszego modelu - do modelu akrobacyjnego zastosujemy śmigło o większym skoku (latamy z większymi prędkościami), wolne trenerki powinny mieć śmigło o skoku mniejszym (zdecydowanie wolniejsze), a modele latające bardzo wolno np. typu Fun-Fly największą możliwą dla danego silnika średnicę przy możliwie małym skoku. Dobrym przykładem tego ostatniego przypadku jest silnik OS-46FX/AX ze śmigłem APC 12,25x3,75. Kolejnym ważnym dla nas czynnikiem jest dobranie odpowiedniej dla danego silnika średnicy śmigła. Za małe powoduje pracę silnika na maksymalnych obrotach, za duże nadmiernie obciąża silnik bez uzyskania maksymalnego możliwego do uzyskania ciągu. Silnik najlepiej wyregulować do lotu trochę przelany i eksploatować go poniżej jego maksymalnych możliwości - z pewnością będzie nam służył dłużej. Ostatnim elementem na który pragnę zwrócić Waszą uwagę to sprawność samego śmigła. Na pewno zauważyliście, że śmigła o tych samych średnicach i skoku pochodzące od różnych producentów diametralnie różnią się osiąganym ciągiem. Polecam śmigła APC - mimo, że są drogie zapewniają najlepsze osiągi. Na drugim biegunie postawiłbym śmigła firmy Bambula (szczególnie te o mniejszej średnicy) moim zdaniem to całkowite nieporozumienie. Aby ułatwić Wam wstępny dobór śmigła zamieszczam poniżej znalezioną kiedyś w internecie tabelę, na podstawie której łatwo ustalić wstępny rozmiar śmigła do posiadanego silnika. Niestety nie znam źródła jej pochodzenia, ale może nikt nie będzie robił problemów.
Dobór śmigła do silnika